Waarom moet een taxi een boordcomputer hebben? Wanneer heb ik een misdrijf of overtreding begaan? Wanneer krijg ik een boete?

Taxi-chauffeurs – zowel in loondienst en ondernemers – zijn verplicht een rittenregistratie bij te houden. Dit wordt gedaan middels een boordcomputer (BCT). Dit staat in de Regeling gebruik boordcomputers en computerkaarten.

Ingevolge art. 16 lid 3 van de regeling dient het begin en einde van elk taxi-rit te worden geadministreerd.

Taxichauffeurs dienen dus over een chauffeurskaart dan wel ondernemerskaart te beschikken (indien zij ZZP’er zijn). De ondernemerskaart – indien de chauffeur een zelfstandig ondernemer is – dient te gekoppeld te zijn aan het bedrijf van de chauffeur (art. 17 van de Regeling gebruik boordcomputers).

Op grond van art. 79 Wet Personenvervoer is een correct functionerende boordcomputer verplicht. Ook blijkens art. 1 lid 1 van de Wet economische delicten is het hebben van de juist geregistreerde boordcomputer verplicht.

Een BCT (Boord Computer voor Taxi’s) is verplicht zodat de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) de arbeidstijden en rusttijden goed kan controleren. Zo zitten taxichauffeurs niet te lang achter het stuur. Controle op de arbeids- en rusttijden is met name ingesteld ter bescherming van de werknemer en / of ZZP’er die in een gezagsrelatie tot de opdrachtgever staat.  

De arbeidstijdenwet geldt dus alleen voor ondernemers indien er een ‘gezagsrelatie’ tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer bestaat. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u opdrachten van Uber aanneemt. De arbeids- en rusttijden zijn er dus om de werknemer of ZZP’er die in een gezagsrelatie staat te beschermen.

Wat zijn de arbeids- en rusttijden?

Werknemers

  • Bij langer dan 5,5 uur werken moet er 30 minuten pauze worden gehouden;
  • Bij langer dan 10 uur werken moet er in totaal 45 minuten pauze worden gehouden;
  • In een periode van 24 uur moet er in ieder geval 10 uur achter elkaar rust gehouden worden;
  • In een week moet er in ieder geval een rusttijd zijn van 36 uur achter elkaar;
  • Een dienst mag maximaal 12 uur duren;  

Zelfstandigen

  • Zelfstandigen moeten in ieder geval bij 5,5 uur werken achter elkaar in ieder geval 15 minuten pauze houden;
  • In een dag moet er in ieder geval 10 uur rust worden gehouden;
  • In twee weken moet er in ieder geval 3 dagen rust worden gehouden;
  • Voor ondernemers gelden er dus minder regels omtrent rust- en pauzetijden.

Strafbaarheid

De BCT is er dus (met name) om de arbeidstijden te controleren, maar het rijden zonder boordcomputer is (ook als de arbeidstijdenwet niet zou zijn overtreden) is op zichzelf al een strafbaar feit. Elke taxi moet dus simpelweg een juist geïnstalleerde BCT hebben. Anders is er sprake van een overtreding van de Wet op de economische delicten, hetgeen een strafbaar feit oplevert.

Indien er een bevel wordt gegeven via de ILT de arbeid te staken en de arbeid gaat toch door levert dit ook een zelfstandig economisch delict op (art. 8.3 arbeidstijdenwet en art. 1.1 en 2.1 WED).

Strafrecht of bestuursrecht

Als de regels voor taxi-vervoer niet worden nageleefd kunnen er fikse boete’s volgen:

  • € 1.800,00 voor geen werkende of goedgekeurde BCT in de taxi;
  • € 1.800,00 voor foute registratie van ritten in de BCT;
  • € 360,00 voor geen geldige chauffeurskaart;
  • € 900,00 geen gekeurde taxameter.

Dit zijn in principe bestuursrechtelijke boete’s. Die hebben dus geen strafrechtelijke consequenties.

Conclusie

Overtredingen in het kader van de Wet Personenvervoer kunnen dus zowel bestuursrechtelijke als strafrechtelijk worden afgedaan. Bepaalde overtredingen zijn namelijk strafbaar gesteld middels de WED.