
Taxivervoer zonder vergunning is strafbaar
Taxivervoer zonder vergunning is strafbaar in Nederland. Dat is geregeld in art. 76 Wet personenvervoer 2000. Onder bepaalde gevallen kan er een vijstelling verleend worden van de vergunningsplicht ex. art 76 lid 5. Deze vrijstelling zal in ‘de regel’ echter niet verleend worden indien er sprake is van taxivervoer met ‘commerciële doeleinden’.
Wat is nu ‘taxivervoer’ in de zin van de Wet?
De vraag is wat er in dit kader kan worden verstaan onder ‘taxivervoer’.
In art. 1 Wet personenvervoer is ‘taxivervoer’ gedefinieerd als: ‘personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer’.
Het zul dus telkens in elke casus opnieuw de vraag zijn of er kan gesproken worden van taxivervoer in de zin van Wet personenvervoer 2000 en of er sprake is van ‘betaling’.
Zijn er uitzonderingen opgenomen in de Wet?
In de wet is bepaald [art. 2 lid 2 van de wet] dat bij AMVB kan worden bepaald of bepaalde vormen van vervoer nu juist wel of juist niet onder taxivervoer vallen, welke diensten sterke gelijkenissen hebben met taxvivervoer. De AMVB in dit kader is het ‘Besluit personenvervoer 2000’. Dit besluit vormt dus een uitwerking van de wet. Een uitzonder voor de vergunningplicht geldt bijvoorbeeld voor bedrijven die [alleen] chauffeursdiensten aanbieden zonder auto [waarbij de auto dus van de klant is]. Andere uitzonderingen zijn bijvoorbeeld militair vervoer of vervoer ten behoeve van brandweerzorg.
Daarnaast, indien het vervoer van personen per auto slechts ‘kostendekkend’ is, en niet wordt uitgeoefend in het kader van beroep of bedrijf, is er geen sprake van taxivervoer (art. 2 lid 5 Wpv). Dus jij biedt aan je oma naar haar breiclubje te brengen tegen vergoeding van de benzinekosten? Dit is geen taxivervoer!
Een uitzondering is wanneer er slechts sprake is van bemiddeling, terwijl er geen taxidiensten door het bedrijf zelf uitgevoerd worden.
Aan welke regels moeten aanbieders van taxivervoer zich houden?
Er zijn een hoop vereisten, voornamelijk gericht op het beschermen van de consument, en in sommige gevallen de chauffeur.
- Het aanwezig hebben van een taxameter;
- Het aanwezig hebben van een BCT [boordcomputer]:
- Het bijhouden van een rittenregistratie;
- Het aanvragen van een vergunning via het KIWA:
- Houden aan arbeid- en rusttijden.
Wat riskeer je indien je taxivervoer verricht zonder aan de vereisten te voldoen?
In art. 93 tot en met art. 103 Wpv staat geregeld in welke gevallen er een bestuurlijke boete of dwangsom kan worden opgelegd en in welke gevallen er sprake is van een strafrechtelijke overtreding of een misdrijf.
Hoe voorkomt u strafrechtelijke aansprakelijkheid
Indien u dus taxivervoer verricht moet u beschikken over de vereisten vergunningen etc. Aan welke vereisten u zich exact moet houden zal per situatie verschillen. In bepaalde gevallen kan dit erg ‘omslachtig’ zijn. In dat geval kun u een vrijstelling aanvragen via het ILT [Inspectie voor Leefomgeving en Transport].
Dat gaat via het volgende adres:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Afdeling personenvervoer
Postbus 16919
2500 BD Den Haag
E-mail: personenvervoer@ilent.nl
Het is aan de ILT om te beoordelen of u voor de vrijstelling in aanmerking komt, en op welke onderdelen.
Hoe zit het met bepaalde bijzondere vormen van vervoer zoals vervoer van artiesten, of het leveren van chauffeursdiensten [inclusief auto]?
Dit zijn bepaalde ‘grijze gebieden’. Telkens zal moeten worden beoordeeld of er sprake is van ‘vervoer per auto tegen betaling’. Ondernemingen die deze diensten aanbieden lopen dus – als zij niet voldoen aan de vereisten voor taxivervoer – het risico te worden gekwalificeerd als ‘illegaal taxivervoer’ en zijn hiermee mogelijk strafbaar.
De marechaussee handhaaft hier actief op! Voer overleg met uw advocaat!