
Voor taxichauffeurs is een juiste rittenregistratie verplicht. De wet schrijft voor dat taxivervoer alleen mag worden verricht met een goedgekeurde boordcomputer en het gebruik van de taxameter [art. 78 en 79 Bp 2000]. Bij overtreding kan dit zelfs worden gezien als een economisch delict [art. 1 Wet economische delicten].
Reguliere taxi: taxameter verplicht
In het reguliere taxivervoer moet de taxameter worden gebruikt om de ritprijs zichtbaar te berekenen [art. 78 lid 1 en 3 Bp 2000]. Dit waarborgt vertrouwen aan de klant en controleerbaarheid voor de toezichthouder.
Uber: uitzondering op de taxameter
Bij Uber werkt het anders. Via de app wordt vooraf een vaste prijs afgesproken. Dit valt onder de uitzondering van art. 78 lid 6 Bp 2000, die later is verduidelijkt in art. 2aa van de Regeling maximumtarief en bekendmaking tarieven taxivervoer: als voorafgaand aan de rit een vaste prijs is overeengekomen, hoeft de taxameter niet gebruikt te worden.
De uitspraak van het Hof Amsterdam
In een uitspraak van het Gerechtshof te Amsterdam[1] oordeelde het Gerechtshof dat een Uberchauffeur die via de app een rit uitvoert met vooraf afgesproken tarief, niet verplicht is de taxameter te gebruiken. Als gevolg hiervan werd de taxichauffeur ontslagen van alle rechtsvervolging.
Het hof maakte daarbij een belangrijke nuance:
Het Gerechtshof overwoog:
‘De hierboven weergegeven toepasselijke regelgeving brengt als hoofdregel mee dat taxivervoer alleen mag worden verricht indien de in de taxi aanwezige taxameter wordt gebruikt. Hiervan is uitgezonderd het vervoer dat verricht wordt met een voertuig dat uitsluitend wordt gebruikt voor taxivervoer tegen, kort gezegd, vast tarief. [..
Dit zou betekenen dat de vervoerder die Ubervervoer verricht de taxameter niet hoeft te gebruiken als met het voertuig uitsluitend Ubervervoer of taxivervoer tegen vast tarief wordt verricht, zoals de verdachte, zou dan bij het Ubervervoer wél de taxameter moeten gebruiken. Met zijn voertuig wordt immers niet uitsluitend vervoer tegen vast tarief verricht. Dit is een ongerijmdheid in de regelgeving. Niet valt immers in te zien welk redelijk doel in zon geval met het gebruik van de taxameter wordt gediend en bovendien is het verschil in behandeling tussen het Ubervoer met het ene en het andere taxivoertuig niet te rechtvaardigen. Uit de hierboven geciteerde brieven van de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer volgt ook niet dat dit de bedoeling van de regering is geweest.
Redelijke wetsuitleg brengt dan ook mee dat ene taxichauffeur die Ubervervoer verricht, waarbij de ritprijs tevoren is overeengekomen, niet verplicht is de taxameter te gebruiken, ongeacht of het voertuig uitsluitend voor vervoer tegen vast tarief, of ook voor gewone ritten wordt gebruikt. Deze uitkomst stemt bovendien overeen met hetgeen seniorinspecteur PV [naam] uit de redactie van de artikelen 2aa RMT en art. 78 lid 6 Bp2000 afleidt].’.
Kortom,
Is er sprake van ‘gemengd vervoer [zowel ‘Uberriten’ als ‘reguliere ritten’] dan hoeft er voor de Uberritten geen taxameter te worden gebruikt. Dit blijkt naar oordeel van het Hof uit:
- Het gelijkheidsbeginsel; alle Uberritten dienen gelijk te worden behandeld;
- De bedoeling van de staatsecretaris zoals deze blijkt uit zijn brieven aan te TK [Tweede Kamer];
- Een redelijke wetsuitleg van art. 2aa RMT en art. 78 lid 6 Bp 2000.
Conclusie
De verdachte werd dan ook ontslagen van alle rechtsvervolging, omdat de prijs van Uber vooraf was afgesproken en de verdachte de ritprijs derhalve correct had bijgehouden.
Conclusie: het verschil in de praktijk
- Reguliere taxi: taxameter verplicht tijdens elke rit.
- Uber: bij vooraf afgesproken vaste ritprijs via de app géén taxameter nodig.
- Combinatie: voer je zowel reguliere taxiritten als Uberritten uit, dan hoeft er voor de Uberritten géén rittenprijs via de taxameter te worden vastgelegd.
[1] Gerechtshof te Amsterdam d.d. 10 juli 2018 [ECLI:NL:GHAMS:2018:2355]